ΕΙΔΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ   /   ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ - ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Ημερίδα για τα Φωτοβολταϊκά
26/07/2010
ΠΗΓΗ: Παρατηρητής της Φθιώτιδας

πατήστε για μεγέθυνση
πατήστε για μεγέθυνση

Μία σημαντική ημερίδα με σκοπό την ενημέρωση του κοινού ως προς την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστημάτων στον οικιακό, αγροτικό και βιομηχανικό τομέα, διοργάνωσαν το Επιμελητήριο Φθιώτιδας, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος-Τμήμα Αν. Στερεάς, το Οικονομικό Επιμελητήριο - 8ο Περιφερειακό Τμήμα Κεντρικής Στερεάς και η Αναπτυξιακή Διαχειριστική Στερεάς Ελλάδος (ΑΝ.ΔΙΑ.), σε συνεργασία με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Κ.Α.Π.Ε.). Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 22 Ιουλίου 2010 το απόγευμα στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Φθιώτιδας. Εισηγητές της Ημερίδας ήταν ο κ. Γιώργος Αγερίδης, Διευθυντής Ενεργειακής Αποδοτικότητας του Κ.Α.Π.Ε. και ο κ. Διονύσης Παπαβασιλείου, Προϊστάμενος Τμήματος Επενδύσεων Κ.Α.Π.Ε.

Αρχικά ο κ. Αγερίδης ανέπτυξε τα στοιχεία που συνθέτουν την εθνική ενεργειακή πολιτική. Συγκεκριμένα κεντρικοί άξονές της είναι η διασφάλιση εφοδιασμού, η διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών, η βελτίωση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας μέσω επενδύσεων σε καθαρές ενεργειακές τεχνολογίες διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την περιφερειακή ανάπτυξη, όπως επίσης και η προστασία του περιβάλλοντος.

Όπως είπε με το πακέτο «20-20-20» θα πρέπει μέχρι το 2020 οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) στην Ελλάδα να καλύπτουν το 20% στην τελική κατανάλωση ενέργειας, δηλ. στην ηλεκτροπαραγωγή 40%. Υποχρεωτικός είναι ο στόχος του 10% για βιοκαύσιμα στις μεταφορές, η εξοικονόμηση 20%πρωτογενούς ενέργειας σε σχέση με το 2005 (έτος αναφοράς).

Στη συνέχεια ο κ. Αγερίδης αναφέρθηκε στις αιτήσεις που έχουν κατατεθεί στην Περιφέρεια Στερεάς. Θετικές γνωμοδοτήσεις είναι 7,89ΜW, προς αξιολόγηση είναι 133ΜW, για περιβαλλοντική αξιολόγηση 142ΜW. Άδειες παραγωγής έχουν δοθεί για 64ΜW, άδειες εγκατάστασης για περίπου 12ΜW και λειτουργούν με άδεια παραγωγής μόλις 3,24ΜW. Για τη Φθιώτιδα θετικές γνωμοδοτήσεις υπάρχουν μόλις για 1ΜW, για αξιολόγηση περίπου 48ΜW, για περιβαλλοντική αδειοδότηση 35ΜW για άδειες παραγωγής περίπου 6ΜW. Σύνολο περίπου 90ΜW.

Τι προβλέπει ο νέος Νόμος

Ο νέος Νόμος (3851/2010) ξεκαθάρισε ο Διευθυντής Ενεργειακής Αποδοτικότητας του Κ.Α.Π.Ε. για τις ΑΠΕ βγήκε για να επιταχύνει τις διαδικασίες. Κύριος στόχος του είναι η επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας ώστε για τις ΑΠΕ ώστε από 3-5 χρόνια που ήταν να γίνουν 8-10 μήνες. Ακόμη να τηρούνται αυστηρά οι προθεσμίες γνωμοδότησης και αδειοδότησης, να καθορίζεται ακριβώς το περιεχόμενο κάθε γνωμοδότησης για να διασφαλίζεται η διαφάνεια, η ισότιμη μεταχείριση και η αποτελεσματικότητα της αδειοδοτικής διαδικασίας.

Με το νέο Νόμο καθορίζεται δεσμευτικά ο στόχος του 20%, το 40% για ηλεκτροπαραγωγή και απλοποιείται η αδειοδότηση, αποσυνδέεται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης που ακολουθεί σε επόμενο στάδιο. Από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ή άλλης διαπιστωτικής απόφασης εγκατάστασης ΑΠΕ οι χαρακτηριζόμενες από την κείμενη Νομοθεσία ως χαμηλής όχλησης δραστηριότητες, επιταχύνοντας έτσι χιλιάδες μικρομεσαίες επενδύσεις.

Τα στάδια της περιβαλλοντικής αδειοδότησης συγχωνεύονται σε ένα και αποδεσμεύονται από την άδεια παραγωγής και οι προθεσμίες για την υποβολή των γνωμοδοτήσεων ορίζονται στο σύνολό τους ως αποκλειστικές. Για να εκδοθεί η τελική προσφορά σύνδεσης χρειάζεται έγκριση μελέτης περιβαλλοντικών όρων. Μετά τη χορήγηση της προσφοράς σύνδεσης ο ενδιαφερόμενος έχει δικαίωμα να υποβάλει αίτημα για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης, αίτηση για την υπογραφή της σύμβασης σύνδεσης και πώλησης, καθώς και αίτηση για την έκδοση των αδειών πρωτοκόλλων ή λοιπών εγκρίσεων.

Σημαντικό σημείο του Νόμου ανέφερε ο κ. Αγερίδης είναι το τέλος υπέρ οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (3% στα ακαθάριστα έσοδα των εγκαταστάσεων). Απ’ το ποσό αυτό το 50% πηγαίνει στους πολίτες, κυρίως με την έκπτωση ή απαλλαγή τιμολογίου ηλεκτρικής κατανάλωσης που έχουν για τα σπίτια τους, και το υπόλοιπο 50% πηγαίνει στον Δήμο για να χρησιμοποιηθεί και αξιοποιηθεί όπως γινόταν μέχρι τώρα.

Θα τροποποιηθεί και θα βελτιωθεί το εθνικό χωροταξικό ώστε να γίνονται οι εγκαταστάσεις με ορθολογικότερο τρόπο, ενώ δημιουργείται στο Υ.ΠΕ.Κ.Α. η Αυτοτελής Ειδική Υπηρεσία Εξυπηρέτησης Επενδυτών ΑΠΕ, με σκοπό την παροχή πληροφοριών και τη συντονισμένη διεκπεραίωση αιτημάτων επενδυτών. Γενικά ο Ν.3851 συμπληρώνει διατάξεις προηγούμενων, ενώ θα πρέπει να αναμένουνε νεότερες Υπουργικές αποφάσεις που θα καθορίζουν το πλήρες πλαίσιο λειτουργία τους Νόμου.

Τιμές και τιμολόγηση

Στο Νόμο αυτό υπάρχουν και οι νέες τιμές αγοράς της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από τον διαχειριστή του δικτύου ή του συστήματος, π.χ. τα φωτοβολταϊκά μέχρι 10KW (οικιακού τομέα) έχουν τιμή αγοράς 550 ευρώ ανά ΜW. «Ιδιαίτερα καλές» χαρακτήρισε τις τιμές ο Διευθυντής Ενεργειακής Αποδοτικότητας του Κ.Α.Π.Ε. Ουσιαστικά επιδοτείται η παραγωγή και όχι η εγκατάσταση. Το κίνητρο για τον επενδυτή είναι να λειτουργεί σωστά και να συντηρεί την εγκατάσταση, και όχι να πάρει την επιδότηση για να φτιάξει το έργο και μετά να μην τον ενδιαφέρει ούτε καν η λειτουργία. «Η επιδότηση της παραγωγής είναι η υγιέστερη διαδικασία, κάτι που βοηθάει στην παραγωγή και τον ανταγωνισμό», τόνισε ο κ. Αγερίδης.

Για τα φωτοβολταϊκά ανέφερε ότι υπάρχει ειδικό τιμολόγιο. Υπάρχουν και για τις οικιακές εγκαταστάσεις το τιμολόγιο των 550ευρώW για τα οποία θα υπάρξει μείωση στη συνέχεια, ενώ υπάρχει διαφοροποίηση για συστήματα μεγαλυτέρων των 100ΚW ανάλογα με το μήνα, το εξάμηνο και το έτος. Οι τιμές αναπροσαρμόζονται κάθε χρόνο κατά το ¼ του δείκτη τιμών καταναλωτή του προηγούμενου έτους. Η διάρκεια των συμβάσεων είναι 25 χρόνια για τις οικιακές εγκαταστάσεις και 20 χρόνια οι υπόλοιπες.

Αδειοδοτική διαδικασία

Όσον αφορά την αδειοδοτική διαδικασία, περιλαμβάνει την άδεια παραγωγής, την περιβαλλοντική αδειοδότηση, την έγκριση επέμβασης, την προσφορά σύνδεσης με το σύστημα, την άδεια εγκατάστασης της σύμβασης, σύνδεσης και πώλησης της ενέργειας και την άδεια λειτουργίας. Με το νέο Νόμο, επειδή αλλάζουν όλες οι διαδικασίες, θα αλλάξει και ο οδηγός της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων ώστε να αποτελέσει τον ιδανικό μπούσουλα για τον ενδιαφερόμενο σχετικά με το τι πρέπει να κάνει, σε ποιες Υπηρεσίες να αποτανθεί, ποια είναι η Νομοθεσία που επηρεάζει το κάθε βήμα και στάδιο και τι πρέπει να περιμένει.

Αδειοδοτική διαδικασία για τις οικιακές εγκαταστάσεις: Αίτηση για προσφορά σύνδεσης στο τοπικό κατάστημα της ΔΕΗ, έγκριση εκτέλεσης εργασιών μικρής κλίμακας από την αρμόδια Πολεοδομία, αίτηση σύμβασης σύνδεσης και υπογραφή σύμβασης πώλησης ηλεκτρικού ρεύματος με την τοπική ΔΕΗ. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφορά και μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις έως 10 άτομα και με ενεργητικό κύκλο εργασιών έως 2 εκατ. ευρώ ετησίως.

Αδειοδοτική διαδικασία για τον αγροτικό τομέα: Για τους επαγγελματίες αγρότες όταν οι εκτάσεις χαρακτηρίζονται ως υψηλής παραγωγικότητας χρειάζεται βεβαίωση απαλλαγής από έγκριση περιβαλλοντικών όρων (εκτός περιοχών NATURA, παράκτιων περιοχών και γηπέδων που γειτνιάζουν κάτω από 150μ. με άλλη έκταση με παραγωγή άνω των 500KW), έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας από την αρμόδια Πολεοδομία, αίτηση προσφοράς σύνδεσης, σύμβασης και πώλησης στην τοπική ΔΕΗ.

Για τους μη επαγγελματίες αγρότες για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών μέχρι 500KW η εξέταση των αιτημάτων θα ξεκινήσει μετά τις 4/9/2010, ενώ για μεγαλύτερα συστήματα θα πρέπει να καθοριστεί ποια θα είναι η συμμετοχή της κάθε τεχνολογίας στο ενεργειακό μείγμα της χώρας έως το 2020. Απαιτείται έγκριση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας από την αρμόδια Πολεοδομία και αίτηση προσφοράς σύνδεσης, σύμβασης και πώλησης στην τοπική ΔΕΗ.

Αδειοδοτική διαδικασία για τον βιομηχανικό τομέα: Για τις εμπορικές και βιομηχανικές στέγες η εξέταση αιτημάτων επιτρέπεται από τις 4/6/2010 και μετά για κάθε ισχύ. Για συστήματα μικρότερα του 1ΜW δεν απαιτείται άδεια παραγωγής ή άλλη διαπιστωτική απόφαση. Εξαιρούνται από την υποχρέωση έκδοσης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, γίνεται η αίτηση σύνδεσης στην τοπική ΔΕΗ, και η έγκριση μικρής κλίμακας από την Πολεοδομία. Για συστήματα μεγαλύτερα του 1ΜW, αιτήματα θα εξετάζονται μετά την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης για το ενεργειακό μείγμα της χώρας. Θα χρειάζεται πάντως άδεια παραγωγής, προσφορά σύνδεσης, έγκριση περιβαλλοντικών όρων, άδεια εγκατάστασης, σύνδεσης σύμβασης και πώλησης, όπως επίσης και άδεια λειτουργίας.

Και για τους οργανωμένους υποδοχείς βιομηχανικών δραστηριοτήτων θα ξεκινήσει η εξέταση αιτημάτων έως 1MW από 4/9/2010 και μετά. Για κάτω από 1MW εξαιρούνται από άδεια παραγωγής, εγκατάσταση και άδειας λειτουργίας, από περιβαλλοντική αδειοδότηση και χρειάζεται η προσφορά σύνδεσης, σύμβασης και πώλησης.

Χρήσιμες διευκρινήσεις

Διευκρινίζεται ότι έχει εκδοθεί απόφαση από τη ΔΕΗ ότι ενώ η εξέταση των αιτημάτων θα γίνεται από 4/9/2010 και μετά, ήδη τα τοπικά γραφεία δέχονται αιτήσεις. Δεν εξετάζονται, παίρνουν αριθμό πρωτοκόλλου και όταν αρχίσει η εξέταση, γίνεται με σειρά προτεραιότητας. Όσοι λοιπόν ενδιαφέρονται θα πρέπει να βιαστούν, γιατί μπορεί να καλυφθεί η χωρητικότητα του τοπικού δικτύου. Άρα υπάρχει ο κίνδυνος από ένα σημείο και μετά οι αιτήσεις να «παγώνουν» και να μπαίνουν στην αναμονή μήπως αναβαθμιστεί το δίκτυο ή δεν προχωρήσουν άλλες.

Από τις 4/6/2010 επιτρέπεται και η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, κάθε ισχύος, σε στέγες κτιρίων και στέγαστρα και δεν απαιτείται η περιβαλλοντική αδειοδότηση, ενώ για συστήματα ισχύος μέχρι 1MW δεν απαιτείται και άδεια παραγωγής ή άλλη διαπιστωτική απόφαση. Για μεγαλύτερα του 1MW συστήματα απαιτείται η άδεια παραγωγής από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.). ακόμη επιτρέπεται η εγκατάσταση συστημάτων έως 100KW από επαγγελματίες αγρότες, όπως αυτοί ορίζονται στη σχετική Υπουργική Απόφαση και από τις 4/9/2010 θα επιτρέπεται και η εγκατάσταση από τους λοιπούς επενδυτές σε γήπεδα, αγροτεμάχια ή οικόπεδα, για συστήματα ισχύος 500KW ή 1MW εντός Βιομηχανικών Περιοχών. Για συστήματα μεγαλύτερα του 1MW υπάρχει προς το παρόν πάγωμα καταθέσεων νέων αιτημάτων.

Για χορήγηση άδειας φωτοβολταϊκών για τα οποία -κατά την έναρξη ισχύος του Νόμου- η Ρ.Α.Ε. είχε γνωμοδοτήσει αρνητικά προς την Υπουργό για μη πλήρωση του κριτηρίου οικονομικής αξιολόγησης του Ν.3468, μετά την ημερομηνία έκδοσης της Υπουργικής Απόφασης άρσης αδειών επαναξιολογούνται από τη Ρ.Α.Ε., σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου Νόμου ύστερα από αίτημα του ενδιαφερόμενου που υποβάλλεται εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση του Νόμου.

Για να είναι βιώσιμη μία εγκατάσταση θα πρέπει ο κάθε ενδιαφερόμενος να μάθει και να καταλάβει την τεχνολογία. Όπως εξήγησε ο κ. Αγερίδης δεν αληθεύει ότι η απόσβεση γίνεται εντός ενός χρόνου και από εκεί και πέρα υπάρχει καθαρό έσοδο. «Δεν ισχύουν όσα είχαν ακουστεί προ τριετίας από συμβούλους ότι «δεν έχω χρήματα για ιδία συμμετοχή» και ο σύμβουλος υποδείκνυε να πουλήσεις το σπίτι σου για να πάρεις χρήματα, και σε δύο χρόνια θα έχει δύο σπίτια», προειδοποίησε. Δεν ισχύει ακόμη ότι 1% μπορεί να βάλει ίδια συμμετοχή ο επενδυτής και όλα τα υπόλοιπα είναι επιδοτήσεις ή δάνεια, και στα δύο χρόνια όλα αποσβένονται και για τα επόμενα 25 χρόνια θα υπάρχει καθαρό έσοδο.

Τι πρέπει να προσέξετε

«Θα πρέπει να γίνει επισταμένη εξέταση – διερεύνηση του σχετικού δυναμικού. Τα φωτοβολταϊκά δεν μπορούν να μπουν οπουδήποτε. Υπάρχει ήλιος αλλά άλλη απόδοση υπάρχει στη Μακεδονία και άλλη στην Κρήτη», πρόσθεσε ο Διευθυντής Ενεργειακής Αποδοτικότητας του Κ.Α.Π.Ε., υπογραμμίζοντας λεπτομέρειες που πρέπει να προσεχθούν. Υπάρχει π.χ. σκόνη από τον άνεμο που καλύπτει τα πάνελς και ενδεχομένως να χρειάζεται συχνός καθαρισμός, ο οποίος σίγουρα απαιτεί ένα κόστος.

Υπάρχουν ακόμη περιοχές συχνών χαλαζοπτώσεων που σπάνε τα φωτοβολταϊκά, κάτι που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη είτε σαν κόστος συντήρησης, είτε σαν κόστος λειτουργίας. «Το μόνιμο πρόβλημα που υπάρχει είναι το ξήλωμα των πάνελς από γύφτους τα οποία δεν τους ενδιαφέρουν, για να πάρουν τις σιδεριές στήριξης και θεμελίωσης μιας και το σίδερο έχει κάποιο κόστος πώλησης. Ακόμη πιο πολύ τους ενδιαφέρουν οι καλωδιώσεις γιατί η τιμή του χαλκού έχει πάει στα ύψη», τόνισε επιπροσθέτως και κατέληξε: «Οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι τράπεζες που δανειοδοτούν ζητούν κάποια μέτρα προφύλαξης», ανέφερε εκφράζοντας την αμφιβολία του για το αν η σύνδεση με κάποια εταιρεία σεκιούριτι μπορεί να φέρει αποτελέσματα σ’ αυτή την κατεύθυνση.

Πρέπει επίσης να γίνει η σωστή επιλογή και διαστασιολόγηση της εξεταζόμενης εγκατάστασης. Μεγαλύτερη εγκατάσταση θα είναι περισσότερα έξοδα, ενώ μικρότερη δεν θα αξιοποιεί πλήρως το διατιθέμενο δυναμικό εις βάρος του επενδυτή. Να γίνει σωστή χρηματοοικονομική μελέτη αφού δεν υπάρχει υγιείς επένδυση που αποσβένεται σε ένα χρόνο. Να εξεταστούν και να αξιοποιηθούν όσο γίνεται καλύτερα τα κίνητρα που υπάρχουν (φορολογικά, φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις) όλων των πακέτων. Να είναι γνωστές οι συνθήκες αγοράς της ενέργειας, δηλ. τι δυνατότητες υπάρχουν στο τοπικό δίκτυο, αφού μπορεί η συνδετήριος γραμμή να περνά δίπλα απ’ το δίκτυο αλλά ο υποσταθμός να βρίσκεται 20χλμ. μακριά, με αποτέλεσμα το κόστος σύνδεσης της γραμμής (η οποία επιβαρύνει τον επενδυτή) να είναι μεγάλο.

Από πού μπορείτε να αντλήσετε πληροφορίες

Πολλές είναι οι ιστοσελίδες απ’ τις οποίες μπορείτε να αντλήσετε πληροφορίες σχετικά με τα φωτοβολταϊκά συστήματα. Συγκεκριμένα:

- Στις ιστοσελίδες των Υπουργείων.

- Invest In Greece.

- Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

- Δ.Ε.Σ.Μ.Η.Ε.

- ΔΕΗ.

- Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκών.

- Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας.

- Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ.

Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή


 

toyrismos

Τουρισμός στη Φθιώτιδα

Ολοκληρωμένος Τουριστικός Οδηγός

περισσότερα
dm

Ηλεκτρονική αγορά Προϊόντων

www.directmarket.gr

περισσότερα
symvoulos

Online Σύμβουλος του Επιχειρηματία

Online υπηρεσία ενημέρωσης επιχειρήσεων

περισσότερα
catalogue

Κατάλογος Επιχειρήσεων

Δείτε τις Επιχειρήσεις του Μητρώου μας

περισσότερα
catalogue

Επιχειρηματικός Οδηγός

Προβολή Επιχειρήσεων της Φθιώτιδας

περισσότερα

ΕΙΣΟΔΟΣ ΜΕΛΟΥΣ

Ειδικές Υπηρεσίες

INVESTMENT TOOLS


 
Το έργο εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΚτΠ του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και συγχρηματοδοτείται κατά 80% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
 


©Portal Επιμελητηρίου Φθιώτιδας, Designed & Developed by Knowledge Broadband Services, Powered by e-boss